• Nowy
Lina Kinetyczna TRE4x4 6M 20T
search
  • Lina Kinetyczna TRE4x4 6M 20T

Lina Kinetyczna TRE4x4 6M 20T

Wykonane z UHMW-PE, bardziej odporne na zużycie.
Rozciągliwość 30%, zapewniająca użytkownikom bezpieczniejsze i łagodniejsze odzyskiwanie pojazdu.
Odporność na wodę i promieniowanie UV.
Najwyższe dostępne wartości wytrzymałości na zerwanie, certyfikowane w fabryce TRE.

Minimalna wytrzymałość na zerwanie (MBS)
Zaleca się, aby minimalna wytrzymałość na zerwanie taśmy/lina wynosiła od 2 do 3 razy całkowitą masę pojazdu (GVM).
GVM to maksymalna dopuszczalna masa pojazdu załadowanego (łącznie z podwoziem, nadwoziem, płynami eksploatacyjnymi, paliwem, akcesoriami, kierowcą, pasażerami i ładunkiem), określona przez producenta pojazdu na tabliczce znamionowej lub oszacowana przez odpowiednie służby drogowe w przypadku jej braku.

Liny kinetyczne Mean Mother Snatch Ropes wykonane są z nylonowej taśmy, która została poddana obróbce w celu wydłużenia jej żywotności. Każda z lin posiada 30% wydłużenia, wzmocnione i zabezpieczone ucha oraz została przetestowana pod kątem jakości i wytrzymałości.

Liny te zaprojektowano tak, by rozciągały się o 30% i powracały do pierwotnej długości podczas operacji odzyskiwania pojazdu. Podobnie jak rozciągnięta guma, lina kinetyczna generuje siłę kinetyczną, która pomaga wyciągnąć zakopany pojazd. Połączenie siły uciągu pojazdu ratunkowego i siły sprężystości liny powoduje efekt „szarpnięcia”, który może wyciągnąć unieruchomiony pojazd. Przy odpowiednim użytkowaniu zgodnie z „Wytycznymi dotyczącymi bezpiecznego użycia lin i pasów kinetycznych”, pojazdy mogą być odzyskiwane z minimalnym ryzykiem obrażeń i uszkodzeń.


ZALECENIA BEZPIECZEŃSTWA:

  • Sprawdź taśmę/linę i jej opakowanie w celu potwierdzenia podanej wytrzymałości na zerwanie (MBS).
  • Zaleca się, aby wytrzymałość taśmy/lina wynosiła od 2 do 3 razy GVM pojazdu.
  • Lina musi być dostosowana do GVM lżejszego z dwóch pojazdów biorących udział w odzyskiwaniu.
  • Osoby planujące użycie liny powinny rozważyć ukończenie uznanego kursu z zakresu jazdy terenowej lub skontaktować się z klubem 4x4 w celu uzyskania szczegółowych informacji na temat właściwego doboru i użytkowania.
  • Lina nie może być używana do podnoszenia lub tradycyjnego holowania.
  • Lina musi być w dobrym stanie technicznym – nieuszkodzona i zdatna do użytku.
  • Wytrzymałość i rozciągliwość liny zmniejsza się, gdy jest ona nasiąknięta wodą.
  • Na linę podczas użycia należy nałożyć tłumik (np. ciężką torbę lub koc), aby zmniejszyć ryzyko odbicia.
  • Przed próbą odzyskania pojazdu:
    • pasażerowie muszą opuścić pojazdy;
    • należy odsunąć się na co najmniej 1,5 długości nie rozciągniętej liny od pojazdów;
    • nie wolno stać na linii odzyskiwania.

PRZYGOTOWANIE DO AKCJI ODZYSKIWANIA:

  • Oceń sytuację unieruchomionego pojazdu. Jeśli zawiesił się na podwoziu, należy go oczyścić, aby opierał się na kołach.
  • Pojazd ratunkowy powinien być ustawiony w linii prostej (maksymalnie 10° odchylenia).
  • Odległość między pojazdami powinna być o 2–3 metry mniejsza niż długość nierozciągniętej liny.
  • Ustal sygnały między kierowcami – najlepiej przez radio, gesty ręczne lub klakson.

PODŁĄCZENIE LINY:

  • Sprawdź dokładnie linę – czy nie jest mokra, zabrudzona, przecięta lub przetarta.
  • Mokra lina może mieć o 20% mniejszą wytrzymałość.
  • Nie dopuszczaj do kontaktu liny z gorącymi powierzchniami lub ostrymi krawędziami.
  • Rozwiń linę bez skręceń, pozostaw 2–3 metry luzu.
  • Unikaj łączenia lin, jeśli to możliwe – użyj liny o odpowiedniej długości.
  • Nigdy nie używaj metalowych elementów do łączenia lin – w przypadku zerwania mogą stać się pociskiem.
  • Sprawdź książkę serwisową pojazdu, aby znaleźć punkty do zaczepienia liny lub użyj odpowiednich, certyfikowanych punktów aftermarketowych.
  • NIE zaczepiaj do kuli haka ani punktów transportowych.
  • Używaj tylko odpowiednio oznakowanych szekli (WLL – robocza nośność), najlepiej typu „łukowego” z ratingiem co najmniej 3,25t.
  • Dokręcając szeklę, dokręć do oporu, a następnie cofnij o pół do jednego obrotu.
  • Aby zmniejszyć ryzyko, połóż tłumik na linie w jej środkowej części.
  • Ostatecznie: sprawdź wszystkie połączenia i odsuń osoby postronne na bezpieczną odległość (1,5 długości liny), z boku, nigdy na linii odzyskiwania.

WYKONANIE ODZYSKIWANIA:

  1. Kierowcy powinni ustalić punkt, do którego pojazd ma być wyciągnięty, oraz sygnał informujący o osiągnięciu tego punktu (radio, gest lub klakson).
  2. Zachowując łączność i zabezpieczenia, pojazd ratunkowy powinien delikatnie ruszyć, naciągając linę i poruszając się nie szybciej niż 10–12 km/h.
    • Pojazd unieruchomiony powinien być w 1. biegu (lub 2. w reduktorze) i wspomagać wyjazd po około 3 sekundach od ruszenia pojazdu ratunkowego.
  3. Jeśli pojazd nie został wyciągnięty – sprawdź podwozie i przeszkody, ustaw ponownie luz w linie i zwiększ nieco prędkość (ostrożnie).
    • Uwaga: nadmierna prędkość lub gwałtowne szarpanie może uszkodzić punkty mocowania, ramę i układ napędowy obu pojazdów.
  4. Gdy pojazd dotrze do umówionego miejsca, kierowca powinien powiadomić – wtedy oba pojazdy się zatrzymują.
  5. Jeśli lina nie zadziała – należy użyć wyciągarki o odpowiedniej sile.
  6. Nie zdejmuj liny, dopóki oba pojazdy nie są unieruchomione i zabezpieczone.
  7. Uwaga: Liny kinetyczne wymagają odpoczynku pomiędzy użyciami, aby powrócić do pierwotnej długości i właściwości. Nadmierne użycie może powodować nagrzewanie i awarie.

OGÓLNA PIELĘGNACJA I KONSERWACJA:

  • Nie pozwól, by lina ocierała się o ostre lub gorące powierzchnie.
  • Unikaj skręceń i załamań. Po umyciu i wysuszeniu, przechowuj linę zwiniętą.
  • Czyść linę ciepłą wodą z łagodnym detergentem. Pozwól jej całkowicie wyschnąć przed przechowywaniem. Piasek i brud mogą trwale uszkodzić włókna.
  • Sprawdź całą długość liny przed i po użyciu. Jeśli jest uszkodzona – wymień ją.
  • Nigdy nie używaj liny jako zawiesia dźwigowego.
  • Sprawdź szekle – jeśli sworzeń obraca się ciężko, mogły zostać przeciążone – wymień je.
TR-RCR20-75000